Ósmy Pociąg |
Ósmy Pociąg pojechał w roku szczególnym dla naszej linii, ponieważ obchodziła w nim studziesięciolecie swojego oficjalnego otwarcia. Przypomnijmy, że jej budowa rozpoczęła się wiosną 1896 r., a oficjalne otwarcie odbyło się w marcu 1898 r. W naszych planach na 2008 r. było sprowadzenie na tą okazję pociągu "retro" z dawnymi wagonami i parowozem, jednak na przeszkodzie stanęły względy finansowe. We własnym zakresie nie byliśmy w stanie pokryć kosztów sięgających wstępnie kilkunastu tysięcy złotych, natomiast nasz przewoźnik nie był skłonny pokryć ich z własnych środków. Zatem ostatecznie zdecydowaliśmy się na zorganizowanie jedynie tradycyjnego sierpniowego przejazdu, podczas którego postanowiliśmy mówić o rocznicy urodzin naszej linii. Tak opisywała je ówczesna prasa:
"...pociąg zatrzymał się po przejechaniu wiorsty w miejscu, gdzie słupy ubrane chorągiewkami z emblematami Ministeryjum Komunikacyi wskazywały początek nowej linii Łuków-Lublin. Do słupów przymocowana była szeroka wstęga jedwabna koloru zielonego tamująca przejazd. Pan gubernator siedlecki przeciął wstęgę i oznajmił zebranym, że linia Łuków-Lublin jest już otwarta. [...] Następnie wzniósł toast na cześć Jego Cesarskiej Mości Najjaśniejszego Pana, po czem naczelnik Kolei Nadwiślańskich wzniósł toast za zdrowie pana Ministra Komunikacyji i Naczelnika Kraju."
Okolicznościowa pocztówka, którą wydaliśmy z okazji 110-lecia linii |
Nową pocztówkę oraz nowy bilet kartonowy otrzymał także Pociąg |
Program przejazdu wyglądał tradycyjnie sierpniowo, to jest jazda z Lublina do Łukowa i z powrotem, w Lubartowie dłuższy postój, w Kownatkach zainteresowani lasem mogli wysiaść i poczekać na powrót Pociągu.
Nowością natomiast było pojawienie się w Kownatkach większej ilości służb, które dbały o porządek i bezpieczeństwo Pasażerów. Na nasze zaproszenie przyjechały: Straż Pożarna z Kownatek, Policja i Straż Ochrony Kolei z Łukowa oraz Straż Leśna z Nadleśnictwa Radzyń Podlaski. Wszystkim tym służbom należą się szczególne podziękowania, gdyż pomogły nam nieodpłatnie. Do zabezpieczenia medycznego Kownatek wynajęliśmy ze Szpitala Powiatowego w Łukowie karetkę pogotowia ratunkowego. Dodatkowe podziękowania kierujemy też do Komend Powiatowych Policji w Lubartowie i Radzyniu Podlaskim, których funkcjonariusze jechali w Pociągu na obszarze właściwych powiatów. Dziękujemy wreszcie Straży Miejskiej z Lubartowa za obecność na stacji w czasie postoju Pociągu i pilnowanie wagonów, gdy większość z nas była zajęta udostępnianiem ekspozycji zwiedzającym.
W Kownatkach tradycyjnie pojawiła się grupa krótkofalowców, która rozbiła swój obóz wraz z polową stacją nadawczo-odbiorczą. Zasilana agregatem prądotwórczym wykonała wiele łączności, najdalsze z Krakowem oraz Pomorzem Polski.
Drugi raz w przejazd Pociagu została włączona kampania "Bezpieczny przejazd", prowadzona w tym roku przez Zakład Linii Kolejowych PKP PLK w Lublinie. Pasażerowie otrzymywali od nas przekazane z Zakładu ulotki z informacjami o kampani oraz upominki. Ponadto ostatnią stronę naszej Pociągowej ulotki poświeciliśmy kilku słowom o właściwym zachowaniu przy przejeżdżaniu przez tory kolejowe.
Podobnie jak w ubiegłym roku pojawiła się potrzeba zatrzymania Pociągu w miejscu, gdzie do tej pory nie stawał. W ubiegłym roku była to Lisiowólka, natomiast teraz w drodze powrotnej zgłosiła się grupa mieszkańców Szczekarkowa i Chlewisk, z prośbą o wysadzenie ich na dawnym p.o. Szczekarków.
W dniu Pociągu debiutowały nowe pamiątkowe kartonowe bilety wstępu do ITK, wzorowane na dawnych biletach peronowych koloru różowego. Nasze peronówki otrzymywali nieodpłatnie zainteresowani zwiedzaniem ITK podczas postoju na stacji Lubartów.
Drużyna Pociągowa:
naczelnik Pociągu: Jacek z-ca naczelnika: Krzysztof kierownik Pociągu: Mieczysław maszynista: Edward pomocnik maszynisty: Marian konduktor techniczny: Krzysztof konduktor rewizyjny: Jakub konduktor 1: Paweł pomocnik 1: Łukasz pomocnik 2: Ewa pomocnik 3: Dariusz pomocnik 4: Paweł pomocnik 5: Magdalena pomocnik 6: Dominika pomocnik 7: Justyna pomocnik 8: Jakub strażnicy Mariusz Mariusz |
Przygotowania do Pociągu - koszenie peronu oraz polanki w Kownatkach |
Wycinanie drzew wchodzacych w skrajnię taboru między Kownatkami a Łukowem | |
Kosiarka z ISE Lublin eksperymentowała ze swoimi możliwościami... |
...oczyszczając tor w lesie między Radzyniem a Kownatkami |
|
Wycięte ze skrajni drzewa posłużyły jako materiał na ognisko |
Do którego przygotowania wykorzystaliśmy gruzy kownatkowego dworca |
|
Lubartów - najczystszy peron na linii i nasza SM42-907 z pociągiem zdawczym z Radzynia |
Kasa biletowa ITK - Pasażerownie przez dwa dni przychodzili zarezerwować miejsca |
|
Dzień Pociągu zaczynamy od malowania obwódek na zderzakach lokomotywy |
W peronach stacji Lublin w oczekiwaniu na odjazd o 8:14 |
|
W Lubartowie zjawiamy się punktualnie, a Pociąg nie mieści się w peronie |
Postój trwa pół godziny, w tym czasie przybywa coraz więcej Pasażerów |
|
W pomieszczeniach ITK trwa zwiedzanie, poprzedzone kasowaniem biletów wstępu |
Tymczasem w wagonach robi się coraz bardziej wesoło i kolorowo |
|
Odbiór u konduktora rewizyjnego biletów z internetowych rezerwacji |
Jako dyżurna ruchu, podobnie jak rok temu, pracowała pani Agnieszka |
|
Podczas odjazdu okazało się, że za peronami ma małego "pomocnika" |
Polowy przystanek Lubartów CPN przeżył oblężenie Pasażerów |
|
Odjeżdżający Pociąg widziany z wiaduktu na ul. Słowackiego |
Mijamy kolejne przystanki i przybywają kolejni Pasażerowie |
|
W Parczewie jako dyżurna ruchu pracowała tradycyjnie pani Ewa |
Zatrzymanie w Bezwoli, w lekko jesiennych kolorach |
|
Radzyń Podlaski - ostatni na całej linii przejazd strzeżony przez dróżnika |
Dojeżdżamy do Kownatek. Kto ma ochotę wysiada i rozchodzi się po polance lub lesie |
|
Część załogi w Kownatkach mogła pozwolić sobie na chwilę odpoczynku... |
...oraz upieczenie zabranych ze sobą kiełbasek |
|
Nasza urocza Dominika... |
...nasza urocza Magda |
|
Tym razem było kilka mniejszych ognisk, aby wszyscy mogli upiec kiełbaski bez tłoku |
Z roku na rok polowa stacja krótkofalowców zyskuje więcej sprzętu |
|
Tymczasem Pociąg dojeżdża do Łukowa, przepuszczając osobowy do Terespola |
Ruszamy spod semafora T1/2 i wjeżdżamy w stację |
|
W peronach pan Edzio robi oblot, czyli przestawia lokomotywę na tył Pociągu |
Gdzie pan Miecio załatwia formalności związane ze zmianą kierunku jazdy |
|
Wróćmy do Kownatek, gdzie pracują nasi strażnicy... |
...strażnicy leśni, nieoznakowanym samochodem... |
|
... oraz strażacy, których Star był wielką atrakcją dla dzieci |
Załoga samochodu gaśniczego z OSP Kownatki, pluton III gminy Łuków |
|
Załoga karetki na szczęście głównie próżnowała i rozdawała baloniki z rękawiczek |
Obok strażaków gościł policyjny radiowóz z funkcjonariuszami z Łukowa |
|
Piknik na polance rozwinął się i trwa w najlepsze |
Po około półtorej godziny Pociąg wraca z Łukowa |
|
Niestety trzeba opuścić gościnny las i wracać do Lublina |
A wcześniej wypełnić ankietę oceniającą przebieg przejazdu |
|
Postój w Lubartowie i pożegnanie wiekszości Pasażerów |
Ostatnia większa stacja przed Lublinem - Bystrzyca |
Powyższe zdjęcia udostępnili (w kolejności alfabetycznej): Jerzy Drzymała, Łukasz Gajowniczek, Zygmunt Grzechulski, Jakub Kazubek, Marek Kosmala, krótkofalowcy, Jacek Mazurek, Ewa Trzcińska, Paweł Walkiewicz.