Dziewiąty Pociąg |
Pomysł zorganizowania Pociągu Promocyjno-Hobbystycznego ITK o nazwie "Towos" powstał pod koniec 2008 roku. Impulsem były opinie Pasażerów sierpniowego Pociągu Promocyjno-Turystycznego, którzy w ankietach wyrażali chęć przejazdu więcej niż jednym Pociągiem w ciągu roku. Od ostatniego przejazdu hobbystycznego minęły już dwa lata, zatem rok 2009 był dobrą porą dla kolejnego takiego Pociągu na linii Łuków-Lublin.
Dlaczego akurat pociąg towarowo-osobowy? Była to jedna z niewielu dawnych ciekawostek kolejowych naszej linii, którą jeszcze można było odtworzyć. Pasażerom poprzednich Pociągów Hobbystycznych ITK spodobała się jazda w wagonach brankardach, wykorzystywanych w transportach wojskowych, zatem kolejny raz chcieliśmy zaprosić do przejażdżki nimi. Kolejny też raz pojechały wojskowe grupy rekonstrukcji historycznej, które podczas jazdy opowiadały w brankardach o dawnym wojsku i wojskowych transportach. Ponadto w kilku z nich urządziły ekspozycje replik broni, pojazdów i wyposażenia. W 2009 roku zbiegło się także kilka innych interesujących okazji zachęcających do zorganizowania przejazdu Towosa:
Podsumowując wszystkie składniki, otrzymaliśmy Pociąg Hobbystyczny ITK "Towos". Przypominał sobą kursujący na naszej linii w latach 1996-2000 pociąg towarowo-osobowy. Jechał on w relacji Lublin-Parczew jako osobowy, prowadząc także wagony towarowe do Parczewa, Bezwoli i Radzynia Podlaskiego. W Parczewie pozostawiał na bocznym torze wagony pasażerskie i z towarowymi jechał do obsługi kolejnych stacji.
Program przejazdu wyglądał następujaco: o godzinie 9:20 wyjechaliśmy ze stacji Lublin i rozpoczeliśmy podróż od fotostopu za mostem na Bystrzycy. Fotostopy odbywały się także w czasie dalszej jazdy. Na stacji Lubartów był dłuższy postój, około trzydziestominutowy. Zainteresowani mogli obejrzeć odnowiony dworzec oraz kolejową ekspozycję muzealną ITK w naszych pomieszczeniach na dworcu. Na stacji oczekiwali członkowie wojskowych grup rekonstrukcji historycznych, którzy od Lubartowa rozpoczeli podróż Towosem. W Parczewie również odbył się trzydziestominutowy postój, ale z innych powodów. Tutaj nasz Towos przestał być pociągiem osobowym, a stał się towarowym (tak dawniej kończył bieg oryginalny towos). Wagony pasażerskie zostały wyłączone ze składu i odstawione na boczny tor. Od tej pory lokomotywa pociągnęła brankardy i węglarki. Pasażerowie zostali zaproszeni do pięciu brankardów. W kilku z nich wojskowi rekonstruktorzy urządzili ekspozycje. Na dawnej stacji Radzyń Podlaski (obecnie bocznica szlakowa) Pociąg skończył bieg. Została zrobiona zmiany czoła, czyli lokomotywa przestawiła się na drugi koniec Pociągu. Od Radzynia do Parczewa nadal wracaliśmy w brankardach. Na stacji Parczew znów odbył się półgodzinny postój, w czasie którego na czoło Pociągu lokomotywa dołączyła odstawione wagony pasażerskie. Pasażerowie wrócili w nich na swoje miejsca i pojechaliśmy dalej do Lublina.
Trzeci raz w przejazd Pociagu została włączona kampania "Bezpieczny przejazd", prowadzona przez Zakład Linii Kolejowych PKP PLK w Lublinie. Pasażerowie otrzymywali od nas przekazane z Zakładu ulotki z informacjami o kampanii oraz upominki. Ponadto ostatnią stronę naszej Pociągowej ulotki poświeciliśmy kilku słowom o właściwym zachowaniu przy przejeżdżaniu przez tory kolejowe.
Pociąg został dofinansowany przez Urząd Miasta Lubartowa oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
naczelnik Pociągu: Jacek z-ca naczelnika: Krzysztof kierownik Pociągu: Mieczysław maszynista: Edward pomocnik maszynisty: Marian konduktor techniczny: Krzysztof konduktor rewizyjny: Jakub konduktor 1: Paweł pomocnik 1: Łukasz pomocnik 2: Ewa pomocnik 3: Magdalena pomocnik 4: Patrycja pomocnik 5: Julita oraz strażnik Mariusz |
Ponieważ w Internecie znalazło się kilka interesujących galerii zdjeć z przejazdu Towosa, nie będziemy zamieszczać własnej pełnej relacji zdjęciowej, by nie dublować podobnych zdjęć. Poniżej podajemy linki do wspomnianych galerii oraz materiału filmowego Telewizji Lubartów, a następnie zapraszamy do obejrzenia wyboru naszych zdjęć.
Przygotowania stacji Lubartów do Pociągu - niszczenie roślin środkiem chwastobójczym |
Na szlaku w miejscach fotostopów również należało usunąć drzewka i krzewy | |
Odnawianie podstaw latarń peronowych w Lubartowie... |
....oraz donic na kwiaty. O same kwiaty zadbają panie dyżurne ruchu | |
Frontowa ściana historycznego magazynku stacyjnego rónież pokryła sie świeżą farbą |
Pozyskany kiedyś do zbiorów ITK zegar, po odnowieniu trafił na front naszego dworca | |
Kolejnym wkładem ITK w remont dworca było odnowienie tablicy z frontu budynku... |
...a także przekazanie ze zbiorów tablicy, która kiedyś wisiała od strony peronów | |
Przygotowywanie części towarowej Towosa w wagonowni na stacji Lublin Tatary |
Oczyszczanie wnętrza brankadrów oraz kompletowanie ochronnych rur do drzwi |
|
Wybieranie i okartkowanie węglarek, które wejdą do składu Pociągu |
Takie "naklejki kierunkowe" oznaczyły nasze wagony |
|
W wagonowni pojawiły się już pierwsze wagony PKP CARGO w nowym malowaniu |
W miejscach niektórych fotostopów należało ustawić wskaźniki W4 |
|
Ostatnie malowanie schodów przystawianych do wagonów na polowych przystankach |
Wagony pasażerskie Towosa oczekujące niedzieli na torze 82 stacji Lublin |
|
Finał przygotowań w Lubartowie, zamiatanie peronów... |
...oraz założenie zegara, dzięki pomocy podnośnika z Zakładu Energetycznego |
|
Historyczna tablica z nazwą stacji wraca na swoje dawne miejsce od strony peronów |
Ostatnie prace na szlaku, oczyszczanie trójkątów widzialności na przejazdach |
|
Kasa biletowa ITK w piątek i sobotę przed Pociągiem prowadziła sprzedaż biletów |
Niedziela - SM42-907 wyjeżdża z lokomotywowni do parku wagonowego |
|
Ostatnie przygotowania wagonów, założenie sygnałów końca pociągu... |
... oraz otwarcie i sprawdzenie wnętrza brankardów |
|
Pamiątkowe zdjęcie załogi w parku wagonowym |
Towos po próbie hamulców gotowy do odjazdu w perony |
|
Ostatnie wolne chwile w wagonach na przeczytanie ulotek... |
...albo zjedzenie cokolwiek opóźnionego śniadania |
|
Po podstawieniu Pociągu pojawiają się Pasażerowie oraz cykliści |
Pan Miecio sporządza wykaz wagonów w składzie pociagu, czyli dokument R7 |
|
Zapraszamy, zapraszamy... |
Nasze panie razem |
|
A tu pani Magda przy przedziałach z rezerwacjami |
Podany semafor z toru 52, Pociąg gotowy, za chwilę odjeżdżamy |
|
Pierwszy fotostop za żelaznym mostem na Bystrzycy |
Drugi fotostop na łuku przed przystankiem Ciecierzyn |
|
Ciecierzyn, przybywają nowi Pasażerowie |
Do Lubartowa przybywamy planowo |
|
Zainteresowani idą obejrzeć ekspozycję ITK, przedtem otrzymują pamiątkowe peronówki |
Całą załoga Pociągu razem z panią Ewą dyżurną ruchu na tle odnowionego dworca |
|
Maszynista pan Edward udziela wywiadu Telewizji Lubartów |
Przy dworcu nasze dziewczyny pozują do zdjęć z najmłodszymi Pasażerami |
|
Wojskowi rekonstruktorzy wykorzystują postój do załadunku swojego sprzętu |
Semafor podany, Pociąg gotowy do odjazdu z Lubartowa |
|
Jedziemy przez miasto, zatrzymując się na polowych przystankach |
Przystanek osobowy Tarło, czeka kolejna grupa Pasażerów |
|
Fotostop przy przejeździe we wsi Zabiele |
"Transport wojskowy" |
|
Podczas fotostopów rekonstruktorzy improwizowali różne scenki |
Przystanek osobowy Gródek, gdzie wypadł kolejny fotostop |
|
Osiągamy stację Parczew, gdzie pełniła dyżur pani Ewa |
Pasażerowie przesiadają się z wagonów pasażerskich do brankardów |
|
Z Parczewa do Radzynia jedziemy jako pociąg "towarowy". |
Żołnierze podczas kolejnego fotostopu przed Bezwolą |
|
W kabinie lokomotywy |
I poza nią, w czasie postoju |
|
Ostatni fotostop przed Radzyniem, we wsi Siedlanów |
Na strzeżonym przejeździe przed Radzyniem udało się zatrzymać motocyklistów |
|
W Radzyniu pojawił się kolejny motocykl, tym razem historyczny |
"Chciałbym, żeby moja mama miała takie oczy jak pani" |
|
Lokomotywa odjeżdża kawałek w kierunku Łukowa, by zrobić oblot składu |
Dawna stacja Radzyń Podlaski - w oczekiwaniu na odjazd |
|
Manewry w Parczewie w drodze powrotnej |
Widok jak za dawnych lat |
|
Ostatni fotostop przy moście na Tyśmienicy |
Kontrola i kasowanie pamiątkowych biletów |
Powyższe zdjęcia udostępnili (w kolejności alfabetycznej): Mariusz Kuszpit, Jacek Mazurek, Paweł Sobczyński