Fotorelacja 2, z dnia 8 IX 2012 r.

Na granicy kosmosu

Tym razem wyjazd był zaplanowany, całodniowy i zrealizowany w całości. W luce czasoprzestrzennej między porannym a popołudniowym kursem szynobusu, złożyłem wizytę na granicy RP, na przyczółku dawnego mostu na Bugu. Niski stan wody w rzece odsłonił kilka ciekawych rzeczy.

Kliknięcie na miniaturki zdjęć powiększy je.



Poranne powitanie z linią włodawską w okolicach Sobiboru. Przy torze słupki pędniowe, pozostałość trasy pędniowej do sterowania sygnalizatorami kształtowymi z czasów, gdy Sobibór był w pełni czynną stacją.


O czasie do Sobiboru od strony Chełma zbliża się szynobus.



Okazuje się, że dziś jeździ SA107-001. Pierwszy przejazd za Sobiborem w kierunku Włodawy.


Stacja Sobibór leży w miejscowości Sobibór Stacja. Sobibór właściwy jest kilka kilometrów dalej, na skraju lasu.



Przy sklepie i obok Nadleśnictwa w Sobiborze Stacji stanął bardzo gustowny informator turystyczny z ławeczką.


Wykonany z drewna i przykryty strzechą. Doskonały pomysł.




Sednem informatora jest mapa gminy Włodawa z zaznaczonymi atrakcjami i szlakami turystycznymi. W powiększeniu fragment z Sobiborem Stacją.


Swoje tablice informacyjne ma także stojące obok Nadleśnictwo. Tablice bardziej zachwalają leśne atrakcje.



Korzystając z wskazówek map, odwiedzam tor w środku lasu, na 33 kilometrze.

We właściwej porze, by spotkać wracający z Włodawy szynobus.




W lasach uwagę zwracają dobrze utrzymane różne tablice leśników.


Zresztą nie tylko leśnicy mają fajne tablice.



Korzystając z kilku godzin czasu do popołudniowych kursów szynobusu krótka wizyta nad jeziorem Białym


Po sezonie cisza, spokój, tego dnia jezioro opanowały żaglówki.



Plaże bez tłumu wczasowiczów.


W wodzie moczyli się jeszcze entuzjaści nurkowania.



Żaglówki korzystały z wiejącego tego dnia dość silnego wiatru.


Żaglówkowy parking na pomoście.



Galeria regionalnej twórczości.


Kolejowy akcent nad Białym, Urząd Pocztowy w... wagonie pocztowym. Jest to jeden z wagonów stojących do niedawna na stacji Lublin.



Obecnie ma "peron" i dalej przyjmuje oraz wydaje przesyłki. Bardzo dobry pomysł.


Dość Białego, pora wracać na kolej. Antyczna tablica drogowej Bazy Materiałowej mającej swoją bocznicę.



Używane rozjazdy od strony granicy, kierujące pod rampę gdzie ładuje się drewno.


Dworzec centralny, od sierpnia solidnie zabito w nim okna.



Na kolejowym rozkładzie dołączono rozkład jazdy autobusu z/do Włodawy. Skomunikowany z szynobusem.


Włodawa i klepkowy dach dworca.



Pora ruszać dalej, do granicy kosmosu. Ostatni rozjazd i tor w kierunku dawnego mostu. Obecnie służy jako wyciągowy przy manewrach.


Kozioł oporowy niedaleko rzeki.



I jest - słup graniczny na przyczółku mostu. Za rzeką Białoruś i ślad po kolei w przerwie lasu.


Przyczółek mostu po polskiej stronie


Narożne kamienne ciosy.


Za rzeką po białoruskiej stronie w powiększeniu widać ich słup graniczny oraz drugi przyczółek dawnego mostu.



Niski poziom wody w Bugu odsłonił niespodziankę, wyłamane drewniane pale świadczące niezbicie o istnieniu w którymś momencie drewnianego mostu lub pomostu.


Pale są wbite w trzech rzędach. Osobiście uważam, że to raczej pozostałości pomostów pomocniczych. Na pale mostu mogącego przenieść pociąg są moim zdaniem za słabe.



Widziałem kilka różnych pali od dawnych kolejowych mostów prowizorycznych i były zdecydowanie grubsze.


Z kolei na brzegu wyspy woda odsłoniła coś z metalu - dwie solidne śruby z nakrętkami oraz pogięty "X".



Sama wyspa okazuje się być zniszczonym filarem nurtowym. Na dole od czoła widać tkwiące jeszcze pionowo resztki kamiennej oblicówki. Przy białoruskim brzegu widać jeszcze jeden wbity w dno drewniany pal.


Emaliowane tabliczki na naszym słupie granicznym.



Pora ruszać w dalszą drogę, by znów spotkać szynobus. Po drodze rezerwat o wdzięcznej nazwie "Magazyn".


Spotkanie z pociągiem odbędzie się na ścieżce przyrodniczej.



Żelazna "'ścieżka przyrodnicza".


I popołudniowy szynobus do Włodawy wjeżdża w peron Stulna.



Z którego skorzystał jeden pasażer.


Leśne tablice.



Leśne tablice.


Leśne tablice.



Skrzynka łączności przy torze w okolicach Majdanu Stuleńskiego


Cechy szyny lini, szyna S49 z 1965 r.



Majdan Stuleński, w oddali szynobus jadący z Włodawy.


I jeszcze raz.

powrót