Tym razem wyjazd był zaplanowany, całodniowy i zrealizowany w całości. W luce czasoprzestrzennej między porannym a popołudniowym kursem szynobusu, złożyłem wizytę na granicy RP, na przyczółku dawnego mostu na Bugu. Niski stan wody w rzece odsłonił kilka ciekawych rzeczy.
Kliknięcie na miniaturki zdjęć powiększy je.
|
|

Poranne powitanie z linią włodawską w okolicach Sobiboru. Przy torze słupki pędniowe, pozostałość trasy pędniowej do sterowania sygnalizatorami kształtowymi z czasów, gdy Sobibór był w pełni czynną stacją.
|

O czasie do Sobiboru od strony Chełma zbliża się szynobus.
|
|

Okazuje się, że dziś jeździ SA107-001. Pierwszy przejazd za Sobiborem w kierunku Włodawy.
|

Stacja Sobibór leży w miejscowości Sobibór Stacja. Sobibór właściwy jest kilka kilometrów dalej, na skraju lasu.
|
|

Przy sklepie i obok Nadleśnictwa w Sobiborze Stacji stanął bardzo gustowny informator turystyczny z ławeczką.
|

Wykonany z drewna i przykryty strzechą. Doskonały pomysł.
|
|

Sednem informatora jest mapa gminy Włodawa z zaznaczonymi atrakcjami i szlakami turystycznymi. W powiększeniu fragment z Sobiborem Stacją.
|

Swoje tablice informacyjne ma także stojące obok Nadleśnictwo. Tablice bardziej zachwalają leśne atrakcje.
|
|

Korzystając z wskazówek map, odwiedzam tor w środku lasu, na 33 kilometrze.
|

We właściwej porze, by spotkać wracający z Włodawy szynobus.
|
|

W lasach uwagę zwracają dobrze utrzymane różne tablice leśników.
|

Zresztą nie tylko leśnicy mają fajne tablice.
|
|

Korzystając z kilku godzin czasu do popołudniowych kursów szynobusu krótka wizyta nad jeziorem Białym
|

Po sezonie cisza, spokój, tego dnia jezioro opanowały żaglówki.
|
|

Plaże bez tłumu wczasowiczów.
|

W wodzie moczyli się jeszcze entuzjaści nurkowania.
|
|

Żaglówki korzystały z wiejącego tego dnia dość silnego wiatru.
|

Żaglówkowy parking na pomoście.
|
|

Galeria regionalnej twórczości.
|

Kolejowy akcent nad Białym, Urząd Pocztowy w... wagonie pocztowym. Jest to jeden z wagonów stojących do niedawna na stacji Lublin.
|
|

Obecnie ma "peron" i dalej przyjmuje oraz wydaje przesyłki. Bardzo dobry pomysł.
|

Dość Białego, pora wracać na kolej. Antyczna tablica drogowej Bazy Materiałowej mającej swoją bocznicę.
|
|

Używane rozjazdy od strony granicy, kierujące pod rampę gdzie ładuje się drewno.
|

Dworzec centralny, od sierpnia solidnie zabito w nim okna.
|
|

Na kolejowym rozkładzie dołączono rozkład jazdy autobusu z/do Włodawy. Skomunikowany z szynobusem.
|

Włodawa i klepkowy dach dworca.
|
|

Pora ruszać dalej, do granicy kosmosu. Ostatni rozjazd i tor w kierunku dawnego mostu. Obecnie służy jako wyciągowy przy manewrach.
|

Kozioł oporowy niedaleko rzeki.
|
|

I jest - słup graniczny na przyczółku mostu. Za rzeką Białoruś i ślad po kolei w przerwie lasu.
|

Przyczółek mostu po polskiej stronie
|

Narożne kamienne ciosy.
|

Za rzeką po białoruskiej stronie w powiększeniu widać ich słup graniczny oraz drugi przyczółek dawnego mostu.
|
|

Niski poziom wody w Bugu odsłonił niespodziankę, wyłamane drewniane pale świadczące niezbicie o istnieniu w którymś momencie drewnianego mostu lub pomostu.
|

Pale są wbite w trzech rzędach. Osobiście uważam, że to raczej pozostałości pomostów pomocniczych. Na pale mostu mogącego przenieść pociąg są moim zdaniem za słabe.
|
|

Widziałem kilka różnych pali od dawnych kolejowych mostów prowizorycznych i były zdecydowanie grubsze.
|

Z kolei na brzegu wyspy woda odsłoniła coś z metalu - dwie solidne śruby z nakrętkami oraz pogięty "X".
|
|

Sama wyspa okazuje się być zniszczonym filarem nurtowym. Na dole od czoła widać tkwiące jeszcze pionowo resztki kamiennej oblicówki. Przy białoruskim brzegu widać jeszcze jeden wbity w dno drewniany pal.
|

Emaliowane tabliczki na naszym słupie granicznym.
|
|

Pora ruszać w dalszą drogę, by znów spotkać szynobus. Po drodze rezerwat o wdzięcznej nazwie "Magazyn".
|

Spotkanie z pociągiem odbędzie się na ścieżce przyrodniczej.
|
|

Żelazna "'ścieżka przyrodnicza".
|

I popołudniowy szynobus do Włodawy wjeżdża w peron Stulna.
|
|

Z którego skorzystał jeden pasażer.
|

Leśne tablice.
|
|

Leśne tablice.
|

Leśne tablice.
|
|

Skrzynka łączności przy torze w okolicach Majdanu Stuleńskiego
|

Cechy szyny lini, szyna S49 z 1965 r.
|
|

Majdan Stuleński, w oddali szynobus jadący z Włodawy.
|

I jeszcze raz.
|
|