Garść współczesnych fotografii

Od szesnastu lat wstecz do dziś

Tutaj pokażemy niemal wszystkie zdjęcia, jakie mamy z linii włodawskiej. Niemal, ponieważ część była nieudana lub mało interesująca i nie warto (lub nawet wstyd) pokazywać ich. Właściwie część zdjęć z lat 1996-2002 też nie spełnia wszelkich wymagań udanej fotografii kolejowej, jednak zdecydowaliśmy się pokazać je, ponieważ przedstawiają coś, czego już nie ma i nie będzie. Słowem wartość pamiątkowa przewyższyła doznania estetyczne. Autorem wszystkich jest autor strony.

Zdjęcia na tej podstronie są z dwóch epok. Pierwsza to tradycyjne fotografie z lat 1996-2000, gdy jeździły pociągi pasażerskie i szynobus. Czekały sobie w albumie aż doczekały się. Później nie bywaliśmy na linii włodawskiej. A gdy nastała era aparatów cyfrowych, od 2010 jest kolejna partia zdjęć, tym razem od razu zdigitalizowanych.


Obecnie zdjęć na podstronie: 80


lato 1996 r.

Pierwsze zdjęcie z naszych zbiorów zrobione we Włodawie. Pociąg osobowy do Chełma z lokomotywą SM48 oczekuje na odjazd. Wszystko wokół jeszcze jak za dawnych lat. W składzie pociągu są dwa wagony w oliwkowym malowaniu.


lato 1996 r.

Wszystko to samo, tylko inne ujęcie. Widać lepiej lokomotywę, oliwkowe wagony i senny klimat lokalnej stacyjki, wyglądającej jeszcze schludnie i czysto.



sierpień 1997 r.

Wizyta we Włodawie po roku, celem przejażdżki do Sobiboru. I oto o 16:45 wjeżdża w peron pociąg z Chełma osobowy nr 313 prowadzony lokomotywą SP32-117.


sierpień 1997 r.

Dworzec we Włodawie w tymże roku i miesiącu. I tymże nieznanym dniu.



sierpień 1997 r.

SP32-117 oblatuje we Włodawie skład po torze drugim.


sierpień 1997 r.

I podpinając się z drugiej strony tworzy teraz pociąg nr 314 odjeżdżający z Włodawy o 17:40.



sierpień 1997 r.

Widok z okna tegoż pociągu jadącego w kierunku Chełma. Hektometr pokazuje km. 43,100, czyli jest to ostatni łuk przed prostą do Włodawy.


sierpień 1997 r.

Ładnie zachowana szafka gniazdka wypadkowego do nawiązania łączności z najbliższą stacją. Gdzieś między Sobiborem a Włodawą.



28 lipca 1998 r.

Szafka gniazda wypadkowego pozbawiona drzwi w okolicach Włodawy, wewnątrz widać przymocowane gniazdo do wetknięcia słuchawki.


27 lipca 1998 r.

Włodawa. Popołudniowy pociąg osobowy do Chełma z SM48-064 stoi w peronie czekając na odjazd.



27 lipca 1998 r.

Dworzec we Włodawie od strony podjazdu.


27 lipca 1998 r.

Włodawa. Raz jeszcze osobowy z SM48-064.



27 lipca 1998 r.

Pociąg do Chełma z SM48-064 odjeżdża z Włodawy.


28 lipca 1998 r.

Osobowy do Włodawy z SM48-067 stoi przy peronie trzecim w Chełmie. Kierunek i godzina odjazdu są wyświetlone jak trzeba na pragotronie. Z peronu trzeciego zwyczajowo odjeżdżały pociągi w kierunku Włodawy.



28 lipca 1998 r.

Ruda Opalin. Widok z okna wagonu na plac ładunkowy drewna i budynki huty szkła.


28 lipca 1998 r.

Uhrusk. Stojące na bocznym torze stare wagony. Interesujący pasażerski wagon pulmanowski i zwykły mieszkalny.



28 lipca 1998 r.

Włodawa. SM48-067 oblatuje skład zwyczajowo po torze drugim.


28 lipca 1998 r.

Włodawa. Rozjazd angielski, pierwszy w głównym torze. Na bok kieruje na tor do oblotu a na bok wstecz na tor wyciągowy.



28 lipca 1998 r.

SM48-067 z pociągiem osobowym gdzieś między Włodawą a Sobiborem.


29 lipca 1999 r.

Chełm. SP32-118 i dwa wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, stoją przy peronie trzecim jako popołudniowy pociągi do Włodawy.



5 sierpnia 1999 r.

Okienko kasowe na dworcu we Włodawie.


5 sierpnia 1999 r.

Włodawa. Pociąg stoi przy peronie, a na płytkach przejścia wygrzewa się stacyjny kotek.



5 sierpnia 1999 r.

Lokomotywa SM42-126 czeka we Włodawie na wysokości wagi wagonowej na podpięcie do wagonów pasażerskich.


7 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Emaliowany piktogram i tabliczka przy wejściu do biura dyżurnego ruchu. Dziś tych piktogramów już nie ma, ktoś pozyskał. I to nie my.



7 sierpnia 2000 r.

Szynobus SN81-002 jako pociąg osobowy z Chełma wjeżdża w peron Włodawy.


7 sierpnia 2000 r.

SN81-002 stoi we Włodawie czekając na odjazd w kierunku Chełma.



7 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Tablice na froncie dworca, blaszana "poczekalnia" i telefoniczny emaliowany piktogram.


12 sierpnia 2012 r.

Te same tablice 12 lat później. Emaliowany piktogram jest wieczny, a z blaszaną tablicą korozja robi co chce.



7 sierpnia 2000 r.

Pasażerowie schodzą się do szynobusu, niedługo odjazd do Chełma.


7 sierpnia 2000 r.

Odjazd właśnie nastąpił. SN81-002 rozpędza się i zaraz opuści Włodawę.



8 sierpnia 2000 r.

Budyneczek dworca w Sobiborze od strony peronu.


8 sierpnia 2000 r.

I od strony "miasta".



8 sierpnia 2000 r.

Telefoniczne gniazdo wypadkowe na rogu dworca w Sobiborze.


8 sierpnia 2000 r.

Gustowna drewniana stacyjna wygódka w Sobiborze.



8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Widok z przejazdu w środku stacji w kierunku Włodawy. Po lewej stronie widać drewnianą wieżę wartowniczą obozu koncentracyjnego.


8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Pierwszy rozjazd od strony Uhruska.



8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Ostatni rozjazd stacji, widok od strony Włodawy.


8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Szynobus SN81-002 jako pociąg osobowy z Chełma zatrzymuje się w peronie. Czeka na nim kilkanaście osób.



8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. SN81 stoi w stacji.


8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Szynobus ruszył z peronu i jedzie w kierunku Włodawy.



8 sierpnia 2000 r.

Sobibór. Widok w kierunku Uhruska.


8 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Widok w kierunku granicy.



8 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Ostatni utrzymywany hektometr, ukryty przy torze za stacją.


8 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Koniec linii kawałek za stacją.



8 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Wjazd od strony granicy. Tu kończą bieg i manewrują pociągi towarowe podstawiające i zabierające wagony na rampę ładunkową drewna.


8 sierpnia 2000 r.

Włodawa. Odchodząca ze stacji nieczynna bocznica.



9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. Czynny wówczas dworzec, widok od strony podjazdu.


9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. Dworzec od strony peronów.



9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. Kolejowa wieża wodna przy dworcu. Jej zadaniem było gromadzenie w zbiorniku na szczycie wody i pod wpływem grawitacji doprowadzenie jej do punktów poboru. Głównie żurawi wodnych z których parowozy tankowały wodę do tendrów.


9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. A ci panowie zapragnęli, by zrobić im zdjęcie.



9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. Antyczny wagon pasażerski "pulmanowski" zamieniony na wagon gospodarczy. Za nim stoi wagon mieszkalny.


9 sierpnia 2000 r.

Uhrusk. Pociąg osobowy z Chełma wjeżdża w peron i kończy bieg. Tego dnia szynobus był nieobecny, zamiast niego jeździł jeden wagon prowadzony lokomotywą SP32-118.



9 sierpnia 2000 r.

Pociąg stoi, pasażerowie wymieniają się. Po zmianie czoła wagon z lokomotywą odjadą jako pociąg osobowy do Chelma.


9 sierpnia 2000 r.

Senna stacyjka i senny pociąg.



9 sierpnia 2000 r.

Lokomotywa oblatuje wagon po czynnym torze bocznym.


9 sierpnia 2000 r.

I po pewnym czasie odjeżdżają do Chełma.



9 sierpnia 2000 r.

Ruda Opalin. Dworzec od strony peronu.


9 sierpnia 2000 r.

Oraz od strony podjazdu.



11 sierpnia 2000 r.

Pierwszy przejazd za Sobiborem w kierunku Włodawy, SN81-002 jako pociąg osobowy do Włodawy.


11 sierpnia 2000 r.

Jak wyżej, szynobus odjeżdża w las. Jest to ostatnie zdjęcie z naszych zbiorów, zrobione w czasie dawnego ruchu pasażerskiego.


A teraz nieco widoczków ze stosunkowo niedawna.


20 października 2010 r.

Tarcza ostrzegawcza ToZ do semafora wjazdowego od strony Chełma.


20 października 2010 r.

Widok w kierunku Karolinówki.



20 października 2010 r.

Karolinówka na horyzoncie, z nieistniejącym już dziś "dworcem"


20 października 2010 r.

Między Karolinówką a Rudą Opalin.



20 października 2010 r.

Ruda Opalin, dawna tablica z nazwą stacji na peronie.


20 października 2010 r.

Jedyny używany w Rudzie Opalin tor boczny, prowadzący do placu ładunkowego drewna.



20 października 2010 r.

Dworzec centralny.


16 listopada 2011 r.

Stacja od strony torów.



20 października 2010 r.

Największy obiekt inżynierski na linii, most na Uherce.


16 listopada 2011 r.

Dworzec centralny w Uhrusku. Ubyło wyposażenia, przybyło desek w oknach.



20 października 2010 r.

Konik przy ostanich rozjazdach w Uhrusku.


20 października 2010 r.

Zielone iglaste skrajniki za Uhruskiem.



16 listopada 2011 r.

Skrajniki raz jeszcze.


16 listopada 2011 r.

A potem łuk i lasy prawie do końca linii.



16 listopada 2011 r.

Lasy, lasy, lasy...


20 października 2010 r.

Leżący w łuku przystanek osobowy Stulno.



16 listopada 2011 r.

Zagłębie bobrowe między Sobiborem a Włodawą. Przegryzione drzewo przewróciło się na tor.


16 listopada 2011 r.

"Anglik" w torze głównym we Włodawie.



16 listopada 2011 r.

Dworzec centralny we Włodawie. Z drzewami pod ścianą musiał ciekawie wyglądać latem.


20 października 2010 r.

Koniec używanego i przejezdnego toru za Włodawą. Dalszą część do kozła oporowego opanowała przyroda. Obecnie ta ściana zieleni jest zniszczona i tor jest w miarę widoczny do końca.


Na koniec linki do całkiem współczesnych fotorelacji:

powrót